Herinneringen

Herinneringen

Een peuter die rollend op de vloer van de supermarkt ligt te schreeuwen omdat zij haar lievelingssnoep niet mag kopen, een kleuter die weigert zijn schoenen aan te trekken om naar school te gaan, een puber die geen huiswerk meer wil maken.  En zo zijn er vast meer voorbeelden van gedrag van je kind dat jij als ouder graag anders ziet.

Gedrag dat je niet zo leuk vindt? Hoe verander je dit nou?

Achter gedrag zit altijd een intentie. Denk aan de rollende peuter hierboven. Misschien is ze moe en kan ze daardoor alleen nog maar boos zijn omdat ze overprikkeld is. En de kleuter heeft de vorige keer misschien wel pijn gehad door zijn schoenen en is bang dat dit nu weer gebeurt. Wanneer er iets gebeurt ontstaat bij een kind als eerst een emotie omdat de prikkels nu eenmaal binnenkomen. Dit kan zijn blij, bang, boos of verdrietig. Weet dat een emotie slechts 90 seconden duurt, daarna blust hij uit wanneer het kind en jij er geen aandacht aan besteden door hierover een oordeel te hebben. Maar meestal wordt er wel aandacht aan besteed doordat er als reactie op de emotie een gedachte volgt. Bijvoorbeeld: hé dat doet pijn, dat wil ik niet. Afhankelijk van wat je kind met deze gedachte doet volgt een bepaald gevoel dat langer blijft hangen, bijv. Ik ben bang. En tenslotte volgt het gedrag, bijv.; ik trek die schoenen nooit meer aan. En zo legt je kind de gebeurtenis vast in zijn/haar herinnering. Elke keer als het kind opnieuw in dezelfde situatie komt zal deze herinnering naar boven komen. En ook de reactie zal vaak hetzelfde zijn. Dit gebeurt bij jonge kinderen nog heel onbewust. Maar ook bij oudere kinderen en volwassenen kan dit proces onbewust gebeuren. Soms is niet eens meer duidelijk waarom zo heftig op een situatie gereageerd wordt. Hoe mooi zou het dan zijn als je weet wat je kunt doen om je meer bewust te worden van dit proces?

Vanaf ongeveer 7 jaar kan je kind dit beetje bij beetje eigen maken.

Ga samen met je kind op zoek naar wat er nou eigenlijk aan de hand is. Wat voelt het kind, welke prikkel heeft dit gevoel veroorzaakt? Wanneer je dit weet erken je het kind eerst in zijn gevoel. Daarna ga je op zoek naar wat het kind hierdoor denkt. Wanneer je hierachter bent kun je je kind uitleggen dat een negatieve gedachte een vervelend gevoel veroorzaakt, terwijl een positieve gedachte een fijn gevoel veroorzaakt. Je gaat op zoek naar positieve gedachten om in te ruilen voor de negatieve gedachten. Bij een kleuter of jonger kind bied jij vervolgens een alternatief, vanaf 7 jaar kun je samen met je kind naar een alternatief zoeken en vanaf de pubertijd laat je je kind zelf naar een oplossing zoeken (en natuurlijk mag je een puber ook helpen met het zoeken naar oplossingen wanneer hij/zij hier zelf even niet uitkomt).

Een voorbeeld:

Je tiener wil zijn wiskundehuiswerk niet maken en wordt boos als jij hem aanmaant om dit wel te doen. Het huiswerk zien we dan als prikkel die een vervelende emotie veroorzaakt bij jouw tiener. Wat is er hier aan de hand? Welke herinnering heeft hij opgeslagen waardoor het huiswerk als vervelende prikkel ervaren wordt. Allereerst geef je hem erkenning voor zijn gevoel van balen en boos zijn. Leg hem uit dat het begrijpelijk is dat hij soms boos is omdat hij iets moet doen, dat hij hier vast een goede reden (intentie) voor heeft en dat je samen met hem wilt kijken wat maakt dat hij zo baalt van het wiskundehuiswerk. Daarna ga je kijken wat er nu aan de hand is. Wat maakt dat hij zijn huiswerk voor wiskunde zo vervelend vindt. Het zou kunnen dat hij eerder een onvoldoende heeft behaald waardoor hij het idee heeft gekregen wiskunde toch niet goed te kunnen. Wanneer dit het geval is kun je hem uitleggen dat het belangrijk is om te oefenen om iets helemaal goed onder de knie te krijgen, dat hij hier zijn tijd voor mag nemen. Je kunt met hem overleggen welke hulp hij nodig heeft om zijn wiskunde beter te kunnen begrijpen. Zo zoek je samen met hem naar positieve alternatieven. Je probeert als het ware een nieuwe positieve herinnering bovenop de oude vervelende herinnering te plaatsen.

Ik wens jullie veel succes. En wanneer je toch hulp wilt om je kleuter, kind of tiener/puber beter met zijn/haar emoties en herinneringen om te leren gaan. Kijk dan eens naar de Sensikidstrainingen die ik bied: https://www.horenzienenbegrijpen.nl/lesson/sensikids/ .

Ik help jou en je kind graag verder.

Leave a Reply